Szkoła Podstawowa w Szczepanowie

PROCEDURY POSTĘPOWANIA W SYTUACJACH KRYZYSOWYCH

 

PROCEDURY POSTĘPOWANIA W SYTUACJACH KRYZYSOWYCH

 

 

Procedury współpracy z instytucjami ochrony bezpieczeństwa publicznego

 (np. policja, straż miejska)

 

§ 1

  1. Szkoła Podstawowa jest zobowiązana do wczesnego rozpoznawania u swych wychowanków symptomów zagrożenia niedostosowaniem społecznym i podejmowania stosownych oddziaływań wychowawczo-profilaktycznych, a wobec uczniów niedostosowanych społecznie także działań interwencyjnych.
  2. Na nauczycielach i wychowawcach spoczywa szczególny obowiązek reagowania na wszelkie niepokojące sygnały i zachowania uczniów.

 

 

§ 2

  1. W ramach długofalowej pracy profilaktyczno-wychowawczej  szkoła  utrzymuje z policją oraz strażą miejską systematyczną współpracę w zakresie rozpoznawania i eliminowania przejawów niedostosowania społecznego wśród uczniów oraz eliminowania innych grożących im  niebezpieczeństw.
  2. Głównymi koordynatorami i organizatorami współpracy z policją oraz strażą miejską są: dyrektor, pedagog i psycholog szkolny.

 

§ 3

  1. W ramach współpracy z policją nauczyciele szkoły kontaktują się w szczególności ze specjalistą do spraw nieletnich i patologii oraz dzielnicowym, w rejonie których znajduje się szkoła, a w razie konieczności także z pozostałymi funkcjonariuszami.
  2. W ramach współpracy ze strażą miejską nauczyciele szkoły kontaktują się z funkcjonariuszami wyznaczonymi przez komendanta tej instytucji.
  3. Nauczyciele szkoły wyznaczeni przez dyrektora do współpracy z policją i strażą miejską wspólnie z funkcjonariuszami tych służb ustalają wzajemne zasady kontaktów.

 

§ 4

  1. W ramach współpracy z policją i strażą miejską szkoła w szczególności:
  • organizuje spotkania nauczycieli i rodziców (opiekunów prawnych) uczniów z funkcjonariuszami policji i straży miejskiej na temat zagrożeń przestępczością oraz demoralizacją wśród młodzieży;
  • organizuje spotkania uczniów z policjantami i funkcjonariuszami straży miejskiej na temat bezpieczeństwa, ochrony własnego zdrowia i życia w sytuacjach zagrożenia, zachowań ryzykownych, odpowiedzialności nieletnich za popełniane czyny karalne, prawnych aspektów uzależnień, agresji, przemocy itp.;
  • realizuje (przy współudziale funkcjonariuszy straży miejskiej i policji) programy profilaktyczne oraz organizuje imprezy, konkursy i olimpiady związane z tematyką bezpieczeństwa oraz ochrony zdrowia i życia;
  • udziela policji lub straży miejskiej informacji o funkcjonowaniu uczniów na terenie szkoły (frekwencja, wyniki w nauce, zachowanie, kontakty z rodzicami) oraz o ich ewentualnych przejawach demoralizacji;
  • udostępnia funkcjonariuszom policji lub straży miejskiej dane osobowe uczniów lub ich rodziców (opiekunów prawnych) na zasadach określonych w innych przepisach, zwłaszcza w ustawie o ochronie danych osobowych;
  • zgłasza do straży miejskiej zdarzenia i sytuacje zakłóceń spokoju i porządku publicznego na terenie szkoły, które mogą mieć negatywny wpływ na działalność placówki lub obniżać poziom bezpieczeństwa znajdujących się w niej osób;
  • zgłasza policji wszelkie zdarzenia zaistniałe na terenie szkoły wypełniające znamiona przestępstwa lub stanowiące zagrożenie bezpieczeństwa, zdrowia i życia uczniów lub innych członków społeczności szkolnej (zgłoszenia dokonuje dyrektor szkoły lub wyznaczony przez niego nauczyciel);
  • umożliwia policjantom i funkcjonariuszom straży miejskiej kontakt z uczniami w celu przeprowadzenia z nim rozmowy wychowawczo–profilaktycznej lub wyjaśniającej okoliczności sprawy, którą prowadzą, wykonanie w stosunku do uczniów czynności dochodzeniowo–śledczych oraz procesowych lub innych zleconych przez sąd dla nieletnich);
  1. Wszelkie czynności w stosunku do ucznia powinny się odbywać za zgodą dyrektora, w obecności pedagoga, psychologa szkolnego, wychowawcy, rzecznika praw ucznia lub innego nauczyciela wskazanego przez dyrektora, po zawiadomieniu rodziców (opiekunów prawnych) ucznia.

 

§ 5

  1. Szczegółowe procedury czynności, o których mowa w § 4 określają odrębne przepisy.
  2. Ponadto należy je przeprowadzać według następujących zasad:
  • po przybyciu do szkoły policjant powinien wylegitymować się przed dyrektorem oraz podać mu podstawę prawną swoich działań;
  • policjant każdorazowo uzgadnia z dyrektorem lub upoważnionym przez niego nauczycielem metodę i formę kontaktu z uczniem;
  • dyrektor lub upoważniony przez niego nauczyciel niezwłocznie powiadamia rodziców (opiekunów prawnych) ucznia o przybyciu policjantów i ich planowanych działaniach wobec dziecka;
  • jeśli rodzic (opiekun prawny) ucznia zastrzeże sobie prawo uczestniczenia w tych działaniach, dyrektor wstrzymuje podjęcie przez policjantów czynności do momentu przybycia rodzica (opiekuna prawnego);
  • jeżeli nie uda się skontaktować z rodzicami (opiekunami prawnymi) ucznia, dyrektor może zezwolić policji na wykonanie zaplanowanych czynności bez ich wiedzy (czynności te muszą być przeprowadzone w obecności pedagoga, psychologa szkolnego, wychowawcy lub innego nauczyciela wskazanego przez dyrektora, który będzie czuwać nad realizacją praw dziecka), wykonanie czynności nie zwalnia szkoły z obowiązku powiadomienia o nich rodziców (opiekunów prawnych) ucznia w możliwie najszybszym terminie;
  • jeżeli rodzice (opiekunowie prawni) ucznia odmówią uczestnictwa przy czynnościach policji, dyrektor wyznacza w ich zastępstwie pedagoga, psychologa szkolnego, wychowawcę lub innego nauczyciela, który będzie czuwać nad realizacją praw dziecka;
  • czynności, o których mowa, powinny się odbywać (w miarę możliwości) na terenie szkoły
  • w uzasadnionych przypadkach dyrektor może zezwolić policjantom na przewiezienie ucznia poza teren szkoły (w takiej sytuacji uczniowi musi towarzyszyć pedagog, psycholog szkolny, wychowawca, rzecznik praw ucznia lub inny nauczyciel, który będzie czuwać nad realizacją praw dziecka), po zakończeniu czynności policja powinna odwieźć ucznia do szkoły lub w obecności nauczyciela przekazać go rodzicom (opiekunom prawnym).

 

§ 6

  1. Dla zapewnienia bezpieczeństwa wszystkich członków społeczności szkolnej, a w szczególności ochrony uczniów przed przemocą, uzależnieniami, demoralizacją oraz innymi przejawami patologii społecznej dyrektor lub Rada Pedagogiczna Szkoły Podstawowej mogą dodatkowo wprowadzać w postaci zarządzeń i regulaminów wewnętrznych inne, szczegółowe zasady postępowania w kontaktach z policją lub strażą miejską.
  2. Zasady te nie mogą być sprzeczne z przepisami prawa zewnętrznego oraz niniejszym statutem.

 

 

 

 

 

 

 PROCEDURA  KORZYSTANIA Z  TELEFONÓW  KOMÓRKOWYCH

 

I SPRZĘTU  ELEKTRONICZNEGO

 

W  SZKOLE  PODSTAWOWEJ  W  SZCZEPANOWIE

 

1.Wszystkich uczniów obowiązuje całkowity zakaz używania telefonów komórkowych oraz elektronicznych nośników pamięci podczas zajęć edukacyjnych i przerw międzylekcyjnych.

    - Przed rozpoczęciem zajęć edukacyjnych uczeń ma obowiązek wyłączyć i schować aparat telefoniczny.

2. Tylko za zgodą nauczyciela i w jego obecności uczniowie mogą skorzystać z telefonu komórkowego podczas przerwy, wycieczek szkolnych, realizacji projektów, zawodów, dodatkowych zajęć edukacyjnych.

3. Wprowadza się zakaz przynoszenia do szkoły tabletów i innych urządzeń elektronicznych z zastrzeżeniem ust.5

4. Za zgodą dyrektora szkoły, na wniosek rodziców dopuszcza się korzystanie z tabletu lub innych urządzeń elektronicznych pełniących funkcję podręcznika szkolnego.

    - Uczeń może korzystać z tabletu lub innego urządzenia elektronicznego tylko w celach edukacyjnych, bez dostępu do Internetu i gier.

    - Zgoda może być cofnięta, jeżeli uczeń nie będzie korzystał z urządzenia umiejętnie i zgodnie z procedurą.

5.Naruszenie przez ucznia zasad używania telefonów komórkowych na terenie szkoły powoduje zabranie urządzenia przez nauczyciela przedmiotu lub nauczyciela dyżurującego, a następnie przekazanie go do depozytu w sekretariacie szkoły – aparat zostaje wyłączony w obecności ucznia.

   -Przypadek ten zostaje zgłoszony rodzicowi/prawnemu opiekunowi.

   - Aparat telefoniczny odbierają rodzice / prawni opiekunowie ucznia. Zostają oni zapoznani z sytuacją i pouczeni o konsekwencjach ( w tym konsekwencjach prawnych związanych z naruszeniem prywatności pracowników szkoły).

6. Nagrywanie dźwięku i obrazu za pomocą telefonu lub innych urządzeń elektronicznych jest dopuszczalne w wyjątkowych sytuacjach (np. uroczystość szkolna, klasowa, projekt) po uzyskaniu zgody przez nauczyciela.

7. Szkoła nie ponosi odpowiedzialności za zniszczenie, zgubienie czy kradzież sprzętu, przynoszonego przez uczniów.

8.Nie wolno ładować telefonów komórkowych na terenie szkoły.

 

 

Procedura wchodzi w życie z dniem.11.12.2018r.

 

 

 

 

 

UZASADNIENIE;

 

Celem całkowitego zakazu używania telefonów komórkowych i elektronicznych nośników pamięci jest przeciwdziałanie różnym sytuacjom, które zagrażają szeroko pojętemu bezpieczeństwu uczniów na terenie szkoły. Niepożądane sytuacje to m.in.

  - Nadmierne korzystanie z telefonów i jego skutki uboczne; brak koncentracji, zmęczenie, znużenie, rozdrażnienie.

  - Niewłaściwe wykorzystanie urządzeń np. do straszenia i nękania rówieśników, fotografowania, przesyłania obraźliwych tekstów itp.

  - Siecioholizm czyli uzależnienie od Internetu, gdzie kontakty przez telefon zastępują bezpośrednie kontakty z rówieśnikami.

 

Uczeń ma prawo posiadać telefon komórkowy, ale korzysta z niego tylko poza terenem szkoły ewentualnie w obecności nauczyciela w innych sytuacjach.

 

Nie wolno przynosić do szkoły tabletów i innych urządzeń elektronicznych. Jedynie na wniosek rodziców i za zgodą dyrektora, uczeń może korzystać w wersji elektronicznej podręcznika na swoim tablecie lub innym sprzęcie elektronicznym.